QUI SOM?

Què és el Port Vell?

Port Vell és el territori ciutadà del Port de Barcelona, una de les zones més dinàmiques, atractives i singulars de la ciutat. Mitjançant una gestió equilibrada dels espais públics, Port Vell s’ha posicionat com un referent internacional d’integració port-ciutat i ha assolit una convivència productiva i sostenible entre els usos urbans i ciutadans i els usos que comporten les activitats comercials, industrials i pesqueres presents a la zona. El port ciutadà és gestionat per la Gerència Urbanística Port Vell, constituïda pel Port de Barcelona l’any 1988. Les seves principals competències són:

  • Garantir la cohesió i la integració entre l’espai portuari i l’entorn ciutadà,
    amb criteris de sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.

  • L’explotació comercial dels espais públics del Port Vell i de la Nova Bocana.

  • El recolzament i la prestació de serveis a les entitats i empreses que desenvolupen la seva activitat al Port Vell.

    • L’impuls i la projecció de l’Economia Blava a Barcelona i al seu litoral.

      • Posar en valor el patrimoni cultural i arquitectònic de la zona.

        • Seguiment dels projectes urbanístics i d’infraestructures.

          • Mantenir la identitat marítima de Barcelona.

          Port Vell, a través del seu Pla Estratègic, continua assumint nous reptes, atraient importants projectes d’inversió i acollint innovadores iniciatives, al mateix temps que amplia la seva àrea ciutadana urbanitzant noves zones de passeig i d’oci obertes al públic.

          Des dels seus inicis, els habitants d’aquesta plana van disposar del litoral per pescar i per establir línies de comerç marítim amb d’altres ports. I si bé és cert que Barcelona no ha disposat de resguards naturals que li permetessin amarrar els vaixells per poder efectuar les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies amb seguretat i eficàcia, també ho és que no va deixar mai de cercar un espai abrigat suficient per facilitar aquesta operativa. Un procés llarg i feixuc, que els habitants de Barcelona no van aconseguir parcialment fins l’era industrial i ja, definitivament, van poder disposar del seu port a partir de les darreres dècades del segle XIX.

          1860

          1860

          Inicien les obres del Pla de Josep Rafo amb l’objectiu de crear punts de resguard al Port, però malauradament s’estanquen

          1869

          1869

          Es constitueix la Junta d’Obres del Port de Barcelona i s’impulsa el Pla Rafo per continuar la construcció. Es desenvolupa el Moll de la Muralla, de Drassanes i de Sant Bertran

          1900

          1900

          S’inicia el projecte de Carlos de Angulo. Es doten els molls de grues elèctriques, vies ferroviàries i serveis duaners, potenciant el negoci portuari

          1905-1980

          1905-1980

          El creixement del negoci portuari i el seu trasllat cap al sud deixa moltes infraestructures abandonades i obsoletes

          1981

          1981

          El port, sota la gestió de Port Autònom, obre les portes del Moll de Bosch i Alsina a la ciutadania amb motiu de la celebració del Dia de les Forces Armades. És el primer cop després de 70 anys que el port s’obre a la ciutat.

          1982

          1982

          El Port i l'Ajuntament encarreguen a Manuel de Solà-Morales l’ordenació del moll i l’entorn urbà, incloent el Passeig de Colom. Aquestes finalitzen el 1985.

          1986

          1986

          Es designa Barcelona com a organitzadora dels Jocs Olímpics del 1992. Juntament amb l’experiència del Moll de Bosch i Alsina i la reconversió d’altres ports internacionals per a usos urbans (Londres, San Francisco, Liverpool...) motiven la transformació del Port Vell.

          1988

          1988

          Es constitueix la Gerència Urbanística Port 2000 (avui Gerència Urbanística Port Vell), que elabora un Pla Especial juntament amb Serveis Tècnics del Port.

          1989

          1989

          El maig d’aquell any, la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya aprova el Pla Especial del Port Vell. L’objectiu és mantenir el caràcter portuari dels espais, però impulsant i diversificant usos que milloressin la relació amb la ciutat. Així doncs, s’impulsa el sector nàutic-esportiu, s’ofereixen més espais públics i es concentren usos comercials.

          2001

          2001

          S’aprova el Pla especial de la Nova Bocana, amb l’objectiu de definir els usos i activitats que s’acollirien a la nova superfície terrestre i làmina marítima que va suposar la Bocana Nord.

          Actualitat

          Actualitat

          Després de més de 30 anys, la Gerència Urbanística Port Vell continua centrant la seva activitat en gestionar, conservar i mantenir els espais públics del territori, donant suport a les empreses que operen en la zona, vetllant per garantir un equilibri sostenible de les activitats que es duen a terme i consolidant les relacions amb l’entorn ciutadà. És en aquest darrer àmbit, i amb la voluntat de cercar el millor encaix i la major integració entre el port i la ciutat, en el que la Gerència Urbanística Port Vell desenvolupa accions orientades a consolidar relacions estratègiques amb els barris que l’envolten, involucrant-se amb programes liderats per les entitats de l’entorn, i col·laborant en activitats relacionades amb la millora de la qualitat de vida dels seus habitants.